tirsdag 7. februar 2017

Fargerikt og næringsrikt

RØDBETER

Rødbeter for meg har alltid vært de  sylta, rifla skivene en har på osten eller leverposteien. Gammeldags, men godt en gang i blant. En nostalgisk barndomssmak som pynt på fine trekantbrødskiver farmor laget til frokost på hytta, -på gjennomsiktige sommerdager.

Det siste året har jeg utvidet rødbetehorisonten min. Nå er de også saltbakte juveler som tilbehør til søndagsmiddagen og juice jeg hiver i meg før kondisjonsøkten på trening.

Rødbeter er undervurderte. De er undervurderte som tilbehør, og de er undervurderte som treningsernæring og de er kanskje undervurderte som pynt på trekantbrødskiver også?

Om du vil være flinkis, bør du spise rødbeter hver uke. Alle vil vel være flinkis?



I tabellen til venstre ser du alle næringsstoffene som du får i deg når du spiser rødbeter. De er fulle av betakaroten og magnesium!

Betakaroten omdannes til vitamin A i kroppen og er viktig for hud, hår, syn og slimhinner.

Magnesium er viktig for nerve- og muskelimpulser, for forbrenning av karbohydrat og for treningsrestitusjon.

Flere vitenskapelige studier har vist at nitrat i naturlig form, som det er i rødbeter, har en prestasjonsfremmende effekt. Det har vist seg å virke spesielt godt for de som er i kategorien mosjonister, der effekten er målt til 5% økning av prestasjon. Hvem vil vel ikke oppleve å kunne løpe 5% fortere? 5% er kanskje akkurat det du trenger den ettermiddagen det er vanskelig å motivere seg for trening?

Lag juice av rødbet og sitron og drikk det en halvtime før trening. Du trenger bare en liten rødbet og en halv sitron til en person.
Jeg skal legge ut flere oppskrifter med rødbete etter hvert, det er så mye godt du kan lage!

Vil du lese forskningen om rødbet på egenhånd er kildelisten min her:

  1. Lansley KE, Winyard PG, Bailey SJ, Vanhatalo A, Wilkerson DP, Blackwell JR, Gilchrist M, Nigel B, Jones AM (2011) Acute Dietary Nitrate Supplementation Improves Cycling Time Trial Performance. Med Sci Sports Exerc 43(6);1125
  2. Murphy M, Eliot K, Heuertz RM, Weiss (2012) Whole beetroot consumption acutely improves running performance. J Acad Nutr Diet 122(4):548-52
  3. Christensen PM, Nyberg M, Bangsbo J (2013) Influence of nitrate supplementation on VO₂ kinetics and endurance of elite cyclists. Scand J Med Sci Sports 23(1):e21-31
  4. Peacock O, Tjønna AE, James P, Wisløff U, Welde B, Bohlke N, Smith A, Stokes K, Cook C, Sandbakk Ø (2012) Dietary Nitrate Does Not Enhance Running Performance in Elite Cross-Country Skiers. Med Sci Sports Exerc 44(11):2213-9 
  5.  Hoon MW, Johnson NA, Chapman PG, Burke LB (2013) The Effect of Nitrate Supplementation on Exercise Performance in Healthy Individuals: A Systematic Review and Meta-Analysis. (Epub ahead of print)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar