mandag 13. februar 2017

Frittata

Fra Firenze, Toscana
Jeg er elsker Italia. Det er kanskje underlig å utvikle et kjærlighetsforhold til et land en bare har besøkt to ganger? Likevel blir jeg varm i både hjertet og magen når jeg tenker på Italia.

Snart skal jeg til dit igjen. Tror ikke kjærligheten blir svakere av den grunn.

Jeg elsker italiensk vin og jeg elsker italiensk mat. Jeg elsker landet sin rike kunst- og kulturhistorie. Den rike matkulturen strekker seg milevis fra den tradisjonelle pastaen og pizzaen, som du sikkert vet.

I sommer brukte vi Firenze som base. Vi var på hiking i Cinque Terre og på vin-, oliven- og ostesmaking på vingårder i Toscana. Vi besøkte den berømte slakteren i Panzano og fikk tradisjonell salami med fennikelfrø, brød med krydret lard, grønnsaker med oliveoljedip, fire retters middag og appelsinkake bakt på olivenolje. Når jeg ser tilbake på det er det som en oase av lys og smak og lukt. Alt er bedre under Italias sol!
På besøk hos den berømte slakteren i Panzano, Toscana
Vi følte oss ganske modige da vi tømte lunsjtallerkenen med diverse rare skapninger fra havet i Corniglia, men etter et glass sciacchetrà lot vi alle matfordommer fare og fråtset i friterte småfisk og blekksprut -som er vanlig gatemat på disse kanter.

Å leske seg på gelato ved Middelhavet og å drikke rosèvin under toscanske bartrær er noe jeg kommer til å huske resten av livet!

Jeg skal fortelle mer om Italia, men nå er det  dagens middag som er tema. Og dagens middag er frittata. Jeg har ikke smakt frittata i Italia før. Det står på bøttelisten.

Frittata er en italiensk omelett. Du kan fylle den  med hva du vil, egentlig. I dag blir det blant annet spinat og sopp i min.

Til fire personer trenger du

  • 8 egg
  • 1 ts salt
  • 1/2 ts kvernet pepper
  • 1 båt hakket hvitløk
  • 250 gram fersk spinat
  • 1 rødløk i tynne skiver
  • 12 små champignons
  • 12 cherrytomater
  • Litt olivenolje
  • Revet parmesan etter smak

Slik gjør du

Stek champignonen hele til de er gyllne.  Ta dem ut av stekepannen. Stek hvitløk og rødløk på middels varme i litt olivenolje. Ha spinaten i pannen og stek videre til spinaten faller sammen. Visp sammen egg, salt og pepper. Legg champignon og halve cherrytomater i stekepannen og hell eggeblandingen over. Stek videre på middels varme i 15 minutter til eggeblandingen har stivnet. Riv over parmesan etter ønske og pynt med frisk timian. Skjær i kakestykker og server!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar