mandag 6. februar 2017

Hot torsk på en kald dag



Jeg har vært syk i to uker. Jeg, som liksom skal være så utrolig sunn klarer faktisk ikke å kvitte meg
med en helt ordinær halsbetennelse en gang. Det begynte etter bandøvingen for fjorten dager siden. Jeg synger i et band på jobben. Det er et slags pønkeband. Coverlåter, som vi pønker opp.
Bette Davis Eyes på speed, lzm.

Jeg lot meg rive med, selv om jeg strengt tatt kjente en illevarslende kløe i halsen. Fire timer med pønkevokal hjelper ikke på en allerede sår hals. Sånn hvis du lurte?

En fraværsdag fra jobben, elleve fraværsdager fra trening, ørten ingefærshots og en gryende ingefæravhengighet senere er jeg fremdeles sår i det jeg og kjæresten definerte som "drøvelsvelget" da vi snakket om det i morges.

Jeg trenger noe hot og godt. Det blir chili-torsk til middag i dag.

Chili-torsk er en klassiker hjemme hos oss, eller "feikebacalao" som er det opprinnelige navnet mitt på retten. Kjempegod og lett fiskemiddag.


Dette trenger du:
  • 500 gram torskefilet
  • 1 chili
  • 1 ss olivenolje
  • 1 hvitløksfedd
  • 1 fennikel
  • 1 rødløk
  • 1 fiskebuljongterning
  • 1/2 ts korianderkrydder.
  • 1 boks med linser eller bønner
  • 2 bokser med "krossade" tomater
Her må jeg skyte inn at jeg pleier å bruke sånne kartonger med økologiske "krossade" tomater fra f.eks GoGreen. Er ikke så glad i hermetikkbokser. Egentlig.


Sånn gjør du:
Hell olivenolje i en tykkbunnet gryte og velg middels varme. Kutt rødløk og fennikel i terninger og ha dem i gryten. Når løken er blank har du i koriander, finhakket chili og hvitløk. La det surre litt sammen.
Hell over tomatene. Knus buljongterningen og strø den over. Bland godt. Del torsken i passe biter mens gryta koker opp. Skyll og ha i linsene.
Legg torskebitene på toppen av tomatblandingen, skru ned varmen og legg på lokk. Du vil ikke at dette skal fosskoke, for da blir torsken tørr og udelikat. La det trekke i 10 minutter og server.

Du kan selvfølgelig servere med brød av ett eller annet slag, men gryta gjør seg godt uten. Sett saltbøssa på bordet om noen vil ha mer salt i.


Hvorfor er denne retten bra for deg?
Forskerne ved Reading universitet i Storbritannia har avdekket at tomater inneholder stoffer som påvirker appetittregulerende hormoner som ghrelin, slik at du føler deg mindre sulten.

Forskere ved universitetet i Kyoto, Japan, har funnet ut at stoffet 9-oxo-octadecadienoic, som tomater er rike på, gjør underverker for blodårene dine.
Torsk inneholder verken karbohydrat eller fett, men hele 18 gram protein pr 100 gram, og er derfor veldig egnet som treningsmat. Chili er rik på antioksidanter, den kan redusere faren for blodpropp fordi den er med på å stimulere blodsirkulasjonen. Det påstås at chili er med på å øke forbrenningen, men jeg har ikke funnet relevant forskning som underbygger dette.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar