onsdag 8. februar 2017

Kvede Chutney

*Ref. Cyanid smaker som bitre mandler
og det dannes faktisk cyanid i tarmen
om man spiser dem.
Jeg liker å eksperimentere og prøve nye råvarer og retter. Gleden var derfor stor da vi fant kveder på den lokale grønnsaksbutikken. Da jeg kjøpte dem var jeg ikke helt sikker på hva de kunne brukes til, men jeg har googlet.

Den eneste kvede-erfaringen jeg har fra før er en te jeg fikk da jeg var 16 år, med en mildt sagt underlig duft.

Moden kvede minner om eple, både i smak og form. De er gule i skallet og har et kjernehus med kjerner som visstnok skal smake bitre mandler. Jeg har lest for mye Agatha Christie til å ville smake på kjernene*.

Kvede har flere tusen år med kulturhistorie bak seg. Den hadde sin storhetstid i oldtiden og middelalderen. Ordet marmelade kommer fra det portugisiske ordet for kvede; marmeleiro. Frukten blir mest brukt til syltetøy, men også til spritfremstilling og te.

Vi bestemte oss for å lage chutney av dem.  Her er oppskriften.

Kvede Chutney

2 modne kveder
1 chili
1 ledd med fersk ingefær
1 dl vann
4 ss sukker eller sukrin
3 ss eplecidereddik eller hvitvinseddik

Skrell kveden og fjern kjernehuset. Kutt frukten i terninger.
Finhakk chili og riv ingefær.
Hell 1 dl vann, sukker og eplecidereddik i en gryte. Skru på middels varme.
Ha i frukt, chili og ingefær. Legg på lokk og la det trekke i ca 30 minutter.
Ta av lokket og la den stå i 10 minutter til.
Fyll på varme, rene glass.

Her er chutneyen vår. Den ble utrolig god. Vi brukte sukrin fordi vi deffer litt før en Italiatur til våren. Jeg skal fortelle mer om den og hvorfor i et annet innlegg. Jeg gleder meg til å ha den som tilbehør til wok med strimlet svinekjøtt senere i dag.

Derfor er kvede chutney bra for deg
Kvede er en kilde til vitamin C som styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer. Dessuten er den en kilde til mineralene fosfor, kalsium og kalium. Fosfor bidrar til normal energiomsetning, mens kalsium bidrar til å opprettholde normale knokler og tenner. Kalium bidrar til å stabilisere blodtrykket.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar